zaterdag 31 december 2011

Ijen sawa's

Om 4 uur werden we wakker van de moskee hier vlakbij die heel hard allerlei “gezangen” over het kleine dorpje hier vlakbij aan het blaten was. Gelukkig vielen we daarna wel weer in slaap. Om een uur of half 8 deden we de gordijnen open en hadden we vanuit onze kamer een prachtig uitzicht over de sawa’s. De Ijen vulkaan is gesloten omdat er teveel vulkanische activiteit is. Daardoor komen er teveel giftige gassen vrij en mag je dus niet in het azuurblauwe kratermeer kijken. Helaas! In plaats daarvan hebben we vanochtend een wandeling met een lokale gids gemaakt langs de rijstvelden en door het regenwoud. De gids die maar een paar woorden Engels kon wees ons van alles aan: kaneel, vanille, banaan, kokos, cacao, bamboo, koffie, etc. Onderweg begon het even te regenen en toen mochten we schuilen bij de zoon van de gids. We mochten het huisje van binnen bekijken en het was alsof we 200 jaar in de tijd terug gingen. Er wordt nog op een vuurtje van houtskool gekookt en voor de rest is het armoe troef. Wel heel gastvrije, goedlachse en aardige mensen. We kregen koffie aangeboden dus dat dronken we maar op. Was nog lekker ook! Nu maar hopen dat we niet aan de diarrhee raken. Onderweg kwamen we veel mensen tegen met grote hopen gras op een stok. Dat snijden ze uit het bos voor de koeien en geiten die ze naast het huis hebben. Ook de kippen (ayam) lopen overal los. Na de wandeling nog gezwommen in het zwembad met prachtig uitzicht. Het hotel is bijna leeg omdat de meeste mensen hebben afgezegd omdat de vulkaan niet te bezoeken is. Zonde want de omgeving is hier prachtig. Vanavond oudjaar. Onze chips was al op dus we hebben hier lokaal een paar rijstwafels gekocht en wat doppinda's die ze hier zelf verbouwen. Verder hebben we kaarten dus we gaan de hele avond aarsloggen!